Blogg

Youtube dummet seg ut.

 

Youtube dummet seg ut, men de hentet seg inn igjen.

Jeg har villet skrive dette innlegget en stund, men som alle andre på dette kurset har jeg  måttet prioritere første eksamen som har innlevering  2/2, å være ajour med skolearbeid samt drive en forretning  er ikke alltid like enkelt.

 

Den kontroversielle videoen 

Med mindre du har ligget under en stein kan , kan du ikke ha unngått å lese om  2 store merkevarer, som startet året  bokstavelig talt med å begå  selvmord i sosiale medier. Det startet med at Logan Paul, en 22år  gammel  unggutt, som tjener millioner på sine to YouTube kanaler med kombinert 20 millioner følgere/abonnenter. La ut en video fra sitt besøk i den Japanske  Aokigahara skogen, kjent for å være  et sted Japanere begår selvmord. Videoen viste en mann som nettopp hadde begått selvmord, og en tilsynelatende Logan  som flirte og spøkte om vedkommende som hadde nettopp tatt livet sitt.

 

Dette skaper naturligvis reaksjoner og Logans twitter konto har blitt bombadert  med velfortjent  kritikk etter den smaksløse videoen fra Aoigahara skogen

 

Selvmord og psykisk helse er ikke noe man spøker om, spesielt når Logan`s fanbase består av unge mennesker. Youtubere er blitt de nye rockestjernene og svært mange unge ser opp til dem. Når man har en så stor påvirkningskraft og så mange unge tilhengere, mener jeg  at man har et sosialt ansvar og bør være et godt forbilde ovenfor publikummet sitt. Youtuberen har gått ut og beklaget i etterkant, men Logan blir ikke tatt inn varmen med de første.

Logan er et prakt eksempel på belønningen man får av å bruke nettverket sitt korrekt, nettverkseffekter kan skapes gjennom 2 måter, de ene nettverkseksternalitet og den andre er gjennom aktiv deling i nettverk(Krokan 2015 s 109)  han begynte  karrieren sin på Vine, en videodeling app hvor han delte korte video snutter mens han studerte, han flyttet over til Youtube etterhvert, dette ble så lukrativ at ung gutten sluttet med studiene for å  være YouTuber på heltid.

Det spekuleres i at videoen ble godkjent av en moderator selv om de brøt retningslinjene  til nettsidene. Man trenger ikke å være et geni for å forstå at de største YouTube stjernene generer enorme inntekter  gjennom annonser,  det er heller  ingen tvil om at de største YouTube stjernene  favoriseres og slipper unna med kontroversielle videoer nettopp på grunn av inntektene.

Det er tydelig at Youtube har gått på en smell og de vet innad i selskapet at de har gått skikkelig på trynet. De største annonsørene presser nettstedet, og jaggu meg fikk unggutten  en real smekk fra selskapet også.  Yotuberen får direkte konsekvenser, ved at han blir fjernet fra en web serie,  ”Four some” ,  Logan  blir ikke å se på Google elite annonserings plattform, hvor de største stjernene er å finne. Hendelsen førte også til at Susan Woijcicki  YouTube`s baws chick, kremt ( sjef ) gikk  ut og fortalte at de skulle ansette  10.000 nye moderatorer, for å overvåke  videoene som kommer til nettstedet.

Ja, Youtube dummet seg ut , men jeg mener de hentet seg relativt fort igjen, ved å  bruke denne hendelsen som et eksempel  og på den måten vinner de tillit hos både brukerne og  annonsørene. Denne hendelsen åpner også opp for en kjempeviktig debatt om etikk og påminner alle influencer om at de har et ansvar.

Nettverkseffekter ,nettverkseksternaliteter og Metcalfes lov spennet bein på Logan Paul , han har fremdeles ikke lastet opp ny video på Youtube (pr dags dato 31/1) men  han har beklaget gjentatte ganger, og forhåpentlig er det oppriktig. Hans unge alder unnskylder ikke den ufyselige og lite gjennomtenkte videoen, men jeg synes han fortjener en ny sjanse. Kanskje han kan bruke noen av millionene han tjener på Youtube til å skaffe seg rådgivere.

Når det er sagt, hvis den samme gjengen på  Twitter og i kommentarfeltet på Youtube, den gjengen  som vil ta rotta på Logan, også mobiliserer og  engasjerer seg like mye i H&M skandalen. Ville kanskje selskapet måttet gjøre mer enn bare” å beklage seg” for  The coolest monkey  hendelsen. Jeg finner det så støtende at jeg ikke engang vil publisere bildet.

 

Automatisering

 

Automatisering har sakte men sikkert blitt mer utbredt i Norge de siste årene. I dagens moderne samfunn sjekker vi inn baggasjen selv med bare noen få tastetrykk, vi scanner alt fra dagligvarer til møbler selv og det er stadig flere og flere  butikker som kaster seg på automatiserings trenden.

Selvbetjening på Ikea

Det er mange fordeler med automatisering. Det blir mer effektivt og er en rimeligere måte å drive forretning på, om det enten er transportfirma (med selvkjørende biler) , butikk eller flyselskap. Det manuelle arbeidet erstattes av  roboter og datamaskiner,som utfører det samme arbeidet, men med betydelige lavere kostnader for arbeidsgiver.

For roboter blir nemlig ikke syke, ikke skal de ha overtids betalt og de skal i hvert fall  ikke ha permisjon, eller feriepenger. Da er det forståelig at Rema`n på hjørnet, setter opp seks selvbetjente kasser og kutter ned på antallet ansatte på jobb, men det er også mange utfordringer og ulemper knyttet til automatisering.

For eksempel forsvinner tusenvis av arbeidsplasser til teknologi og utfordringen med dette blir naturligvis fære jobber,  som igjen kan føre til at arbeidsledigheten øker, samt som klasseskillet og den økonomiske ulikheten som allerede eksisterer i samfunnet vårt vil  øke betraktelig * klassekampen

“Helt siden starten av industrialiseringen har teknologi endret arbeid, arbeidsdeling og dermed måten vi organiserer utførelsen av arbeidet på. Gjennom trinnvis produksjon ble arbeidsoppgaver spesialisert og stykket opp og gradvis overtatt av spesialiserte maskiner” (Krokan,2015 s 154 Det friksjonsfrie samfunn) Arne Krokan

En annen bransje som har implementert automatisering er banknæringen. I begynnelsen av 2016 besluttet DNB  * å legge ned 59 filialer og 600 mennesker mistet jobben sin. Dette kom som et direkte resultat, av at  måten vi benytter banken på,  har endret seg med årene. Vi bruker mobilen til alt fra å betale regninger til å søke boliglån og da er det ikke lenger nødvendig med filialer og unødvendig bruk av menneskelige ressurser, men hva med eldre mennesker ?

Er det greit at de blir ekskludert ? Det er ingen tvil om at  automatiseringen i banknæringen skaper en del utfordringer for blant annet eldre  som ikke har kompetanse og det igjen skaper et teknologisk skille i samfunnet.

Journalist i The Guardian Dan Shewan har skrevet en interessant artikkel * om hvordan “Robots will destroy our jobs-and we`re not ready for it” Det er både  fascinerende og litt urovekkende å lese om det Australske selskapet Fastbrick Robotics som har utviklet en robot “the Hadrian x ” som kan  utføre arbeid som ville krevd to murere å utføre en dag eller mer på  bare en time.

Videre i artikkelen kommer det også fram en  rapport fra the World Economic forum hvor de forutser at automatisering vil  føre til 5 millioner tapte arbeidsplasser i 15 velutviklede land innen 2020, innen to år altså.

Mens vi venter på  at nye jobber skal dukke opp, slikt  det gjorde under den industrielle revolusjonen, da maskinene tok over arbeidet og  utviklingen fortsatte.  Kan man være føre-var. En måte å være forberedt på endringen, er å ty til utdanning,  kunnskap vil gi oss en mer forståelse og forberede oss for det unngåelige.

Mobilbetaling i ødemarka

 

I mitt forrige innlegg skrev jeg om min digitale og mobifrie detox,som  fikk seg en liten demper ettersom mitt semester med spesialisering i digital markedsføring har begynt. 

I skrivende stund befinner jeg meg på Afrikas horn, nærmere bestemt Somalia. Mitt besøk hos bestefar og familien går nå mot slutten og jeg skal vende snuten hjem til Oslo og studier.

Det er utrolig interessant  å lese Arne Krokans Nettverksøkonomi  og Det friksjonsfrie samfunn i omgivelsene jeg befinner meg i akkurat nå. I nettverksøkonomi starter Arne med å fortelle om  hvordan hans morfar som var sønn av  en fiskerbonde levde av det jorda og sjøen ga de. Og om hvordan han gjennom sitt liv opplevde overgangen fra jordbruk til industri samfunn.

Når jeg  besøker familien i Afrika,  bytter jeg ofte på å være på gården til bestefar, som ligger et stykke utpå landet og på å være hos mine trendy kusiner i storbyen.

Etter borgerkrigen i Somalia i 1991, flyktet familien min fra Mogadishu  og bosatte seg i Nord-Somalia. Min bestefar kommer fra en jordbruks familie ,med kyr og kameler. De dyrker all maten de spiser. 

Salat fra gården

Det finnes ikke innlagt vann på gården, vannet som brukes  kommer fra i mangel av et norsk ord en water pond , som samler regnvann. Vannet blir deretter fraktet  videre av muldyr til gården. Pga mangel på regn, kommer det ofte store tankbiler som frakter rent drikkevann fra storbyen. Livet på gården hos bestefar i 2018 er akkurat slikt Arne Krokan beskriver livet til sin morfar.

Bestefars water pond

To timer unna gården ligger  storbyen Hargeisa som også er hovedstaden i Nord-Somalia. Storbyen er hektisk og kaotisk. Et vanlig syn i bybildet er gule taxier, innspirert av de karakteristiske gule taxiene fra  New-york. Coca Cola reklamer og ungdom med smarttelefoner. Klare tegn på at verdenssamfunnet preges av raskere flyt av varer, globalisering, informasjon og datateknologi.

Bilde hentet fra Google

I storbyen møter jeg på en del utfordringer grunnet mitt mobilbfrie prosjekt. I Somalia benytter den lokale befolkningen Amerikanske dollar til å gjøre opp for seg og somaliske shilling. De fleste kjøpmenn foretrekker  kontantfri handel. Høres dette litt kjent ut ?

Hjemme i Norge går debatten om det kontantfrie samfunnet for fullt og her er jeg  langt uti  ødemarka og er vitne til den globale og teknologiske fremdriften som har nådd Afrikas horn. 

Uansett hvor jeg handler, blir jeg spurt om jeg kan gjøre opp for meg gjennom mobilbetaling. Dersom jeg gjør opp for meg kontant vil kjøpmennene helst returnere veksel i form av  ZAAD som er Somalias svar på Vipps. Det er tryggere og enklere i følge kjøpmennene. 

 Hvordan har seg at mobilbetaling har blitt så stort i et fattig og lite utviklet land som Somalia? Jeg syntes dette var så interessant at jeg begynte å undersøke litt.

 Jeg kom over en artikkel fra The Guardian  fra 2014, der kommer det fram at  Somalias svar på Vipps allerede ble lansert i 2009(!)   Det er ganske vilt å tenke på at Vipps ble lansert i Norge  seks år etter at en lignende tjeneste ble lansert i Somalia.

Zaad annonse

 

På betalingstjenestens nettsider lister de opp fordelen med den digitale  tjenesten. Det er tryggere, man slipper å frakte  kontanter rundt (1 US dollar tilsvarer 9000 Somaliske shilling)

Somaliske shilling

Økonomien i landet fungerer  for meste pga penger som slektninger sender fra utlandet.  

Telesom som står bak betalingstjenesten, er Nord-Somalias største telefon selskap. De fanget opp behovet i et land ikke hadde et  fungerende banksystem, og revolusjonerte måten det somaliske folket gjør opp for seg og mottar penger fra utlandet. Tjenesten og bruken av dollar har også fått mye kritikk blant annet fordi bruken av dollar gjør den lokale valutaen svakere. 

Kontrasten fra gården og storbyen er  enorm, selv om det bare er to timers reisetid mellom de. På gården til bestefar er det verken strøm eller vann,  der har de verken hørt om smarttelefoner, eller internett . I storbyen finnes det bankautomater som spyr ut  Amerikanske dollar, og mobilen brukes til å betale forbrukergods til kjøp og salg av gårdsdyr.

Væpnede vakter utenfor minibanken (Salama bank)

 

Digital detox

 

 

Jeg hadde bestemt meg for at i 20 18 skulle jeg ha en digital detox, ingen flere notifications fra Instagram, Facebook og Snapchat. Ved å slette samtlige App fra telefonen, skulle jeg være fri fra alle sosiale medier, ikke bare skulle jeg være uten sosiale medier, jeg skulle være mobilfri også.

 

Første dagen uten mobil var ganske tungt og det var også pinlig å innse hvor avhengig jeg var av mobilen, alle mine avtaler, møter, banken min, alt er i den lille smarttelefonen.

Jeg var fast bestemt på at jeg skulle klare  å være både mobilfri og offline. Det klarte jeg forsåvidt helt fint, til jeg logget meg på nett for å lese en mail.

I informasjonsmail om oppstart av valgemnet mitt Digitalt markedsføring, oh the irony, sto det blant annet at alle studentene skulle lage seg en webside, blogg, twitter konto, Linkedin osv. Jeg forsto at dette betyr at vi skal bruke sosiale medier aktivt og mye.

  Utifra forelesningsplanen for vårsemesteret innser jeg at dette kommer til å bli et sjukt hektisk semester. Allerede første  dagen får  vi utdelt to eksamener,men jeg gleder meg for dette er virkelig et fag jeg kommer til å ha enormt mye utbytte av allerede fra første skoledag.

Jeg synes markedsføring er et utrolig spennende felt og jeg gleder meg enormt til å lære meg mer om digitalt markedsføring samt lære å bruke en del nye verktøy.